Karibian purjehdukset
Karibian purjehdukset suomalaisella s/y Panacealla
Panacean mukana pääset suurten ja tunnettujen Karibian saarten lisäksi pienille ja aidoille saarille, jonne pääsee vain veneellä. Purjehdus legendaarisella Swan 57 veneellä Karibian turkooseissa vesissä on ainutkertainen matka. Veneen päällikkönä toimii Tuomo Meretniemi.
Valittavanasi on seitsemän erilaista kiehtovaa legiä. Valitse oma paikkasi tai kerää kaveriporukka ja seilaa ”omalla” Swanilla auringonlaskuun.
Matkalle voi osallistua gastipaikalle eli miehistön jäseneksi:
Voit varata gastipaikan veneeseen. Kullekin legille mahtuu mukaan kuusi gastia. Lisäksi veneessä on kapteeni Tuomo ja ammattitaitoinen perämies. Gastipaikalla purjehdukseen osallistutaan oman osaamisen ja kiinnostuksen mukaan. Mukaan voi ehdottomasti lähteä, vaikkei aikaisempaa kokemusta purjehtimisesta olisikaan, vaan oikea asenne ratkaisee.
Kaikki legit ovat kokonaiskestoltaan 8 yötä. Aloitus- ja lopetuspäivistä pidetään kiinni, mutta muuten aikataulu ja reitti voivat vaihdella tuulien ja sääolosuhteiden mukaan. Kaikilla legeillä on myös 1-2 yöpurjehdusta, jotta kaikki pääsevät varmasti kokemaan sen ainutlaatuisuuden!
Suomalainen Swan 57, s/y Panacea
Panacea on S&S Swan 57 -tyyppinen vene, joka on rakennettu Suomessa Nautorin telakalla vuonna 1981. Vene on varustettu pitkiä avomeripurjehduksia varten ja varustukseen kuuluu mm. tutka, karttaplotteri, vedentekokone, aurinko- ja tuulisähkö, hydrogeneraattori ja pelastuslautta. Panacean on tehty mittavia huoltotöitä viiimeksi talven 2023 aikana.
Pituus: 17,5 m Leveys: 4,8 m Uppouma 30 tn
Useita Swan 57 veneitä on osallistunut maailmanympäripurjehduskilpailuihin ja ”Atlantin yli” -tv-ohjelman vene on Panacean sisarvene.
Mietityttääkö Karibialla purjehtiminen? Lue vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin sivun ylälaidasta löytyvältä välilehdeltä!
Totuus purjehduksesta suurilla merillä
Purjehdus suurilla merillä voi olla todella nautinnollista ja mahtavaa. Leppoisa myötätuuli kuljettaa aalloilla keinuvaa venettä kohti auringonlaskua ja paratiisisaaria. Joskus siis näin. Usein on kuitenkin niin, että aallokko on hankala, merisairaus iskee, tuuli tulee eri suunnasta kuin ennuste kertoi, joku asia veneessä on rikki ja tavarat lentelevät. Joskus satamasta lähtö viivästyy hyvää sääikkunaa odotellessa ja perilletuloajan määrää tuuli, ei kalenteri. Jos ymmärrät tämän ja haluat silti toteuttaa suuren unelmasi, toivotamme sinut mukaan Panacean miehistöön.
Hienointa purjehduksessa on voittaa vaikeudet ja päästä paikkoihin, joihin harva ihminen pääsee käymään. Veneessä luonnettasi koetellaan, mutta palkinnoksi saat ainutlaatuisia kokemuksia, jotka säilyvät ikuisesti.
Mitä matkan hintaan sisältyy?
Tässä vastauksia esiin tulleisiin kysymyksiin Karibian purjehdukselle lähteville.
Aikataulut:
Kuten tiedämme, merellä matkan tahdin määrää tuuli ja aallokko. Tämä tarkoittaa, että kaikkiin aikatauluihin ja suunnitelmiin pitää voida suhtautua joustavasti. Legien kestoon on jo laskettu mukaan tietty määrä odottelua, mutta huonon tsägän sattuessa joku matkan varrella olevista kohteista voi jäädä väliin. Ongelmia syntyy yleensä silloin, kun on “pakko” lähteä merelle jonkun ulkoisen tekijän takia (esim lento). Luonnollisesti legit pyritään toteuttamaan suunnitelman mukaisesti, mutta koskaan ei tiedä ja päätöksiä tehdään aina turvallisuus edellä. Purjehduksen päättymisajankohdasta pidämme luonnollisesti kiinni paluulentojen vuoksi.
Omat varusteet:
Kaikki turvallisuuteen liittyvät varusteet tulevat veneen puolesta (pelastusliivit ja turvavaljaat). Mukaan on hyvä ottaa omat purjehdusvaatteet ja lämmin välikerros, koska joskus yöt ovat märkiä ja kylmiä tropiikissakin. Yhteen suureen ja pehmeään varustekassiin mahtuu kaikki tarvittava. Panaceassa on kaikille petivaatteet ja pyyhkeet.
Turvallisuus:
Kaikissa päätöksissä turvallisuus on aina ensimmäinen kriteeri. Tärkeimmät päätökset tehdään yleensä jo ennen varsinaista purjehdusta. Hyvä reittivalinta, ajankohta ja oikeiden sääikkunoiden valinta tekee purjehduksesta mukavaa ja turvallista. Koko miehistön kanssa käydään turvakoulutus, ennen matkaan lähtöä. Purjehdittaessa kaikilla kannella olevilla henkilöillä on aina pelastusliivit päällä ja tarvittaessa (ja öisin) turvavaljaat. Kaikkiin manöövereihin osallistuu aina vähintään kaksi henkilöä. Alkoholin suhteen Panaceassa on nollatoleranssi purjehduksen aikana. Satamassa viiniä ja gintonicia saa luonnollisesti nauttia sivistyneesti:) Emme lähtökohtaisesti purjehdi alueilla, joissa merirosvousta on havaittu. Karibialla varsinaista merirosvousta ei ole esiintynyt, mutta normaalia varovaisuutta kannattaasielläkin noudattaa. Seuraamme myös laajoja verkostoja, joiden kautta saamme ajantasaista tietoa tilanteiden kehittymisestä. Panaceassa on pahimman varalle pelastuslautta ja EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon), jonka avulla apua voi hälyttää vaikka keskellä valtamerta.
Yhteydet:
Normaali mobiiliverkko ei toimi merellä rannikkoalueita lukuunottamatta. Alusten väliseen kommunikaatioon käytetään VHF-radiota ja satellittipuhelin toimii avomerellä puheluihin ja mm. Sääennusteiden lataamiseen. Tulemme lähettämään säännöllisesti satelliittipuhelimen kautta viestiä Panacean “maaorganisaatiolle” joka välittää viestit haluamillenne henkilöille. Yleisestivoi sanoa, että yhteydet heikkenevät huomattavasti, menet sitten minne tahansa Suomen ulkopuolelle.
Vakuutukset:
Panacea on vakuutettu ja vakuutus kattaa veneelle tai miehistölle koituvat vahingot purjehduksen aikana. Suosittelemme kuitenkin oman vakuutuksen ottamista, joka kattaa myös purjehduksen ulkopuoliset ajat.
Miehistön kokoonpano:
Veneen toiminnasta vastaa kaikessa mielessä kapteeni eli Tuomo. Apuna on perämies/nainen, jolla on vahva purjehdustausta. Jompikumpi näistä henkilöistä on aina vahdissa päällikkönä. Lisäksi jokaiselle legille otetaan kuusi henkilöä miehistöpaikoille.
Mistä ruokaa:
Ruokaostokset eli bunkraus tehdään lähtösatamassa yhteisesti sovitun suunnitelman mukaan. Perustarvikkeita on veneessä aina riittävästi useiksi viikoiksi (kuukausiksi). Kaikki osallistuvat vuorollaan keittiötöihin (mm. ruoanlaitto ja tiskaus). Veneessä kokataan aamupala, lounas ja illallinen. Välipaloja on saatavilla aina tarpeen mukaan. Tuoreen leivän loppuessa leivomme päivittäin leipää, pullaa jne.
Mistä vettä:
Panaceassa on 1000 litran vesitankit (4 kpl) sekä 200 litraa varavarasto vettä. Lisää vettä saadaan vedentekokoneen avulla tai satamissa. Veden kulutusta on veneessä aina pakko säännöstellä ja on hyvä varautua suihkutteluun suolavedellä. Makeaa vettä käytetään lähinnä juotavaksi ja ruoanlaittoon. Uskokaa tai älkää, mutta suolavesisuihkuihin tottuu nopeasti:)
Mistä sähköä:
Sähköä saadaan akkuihin päivällä suurista aurinkopaneeleista ja 24/7 vesivoimasta sähkömoottorin (Oceanvolt) kautta. Lisäksi Panaceassa on tuuligeneraattori, josta on apua lähinnä tuulisissa ankkuripaikoissa. Jos on ihan pakko (harvoin) niin käytetään konetta akkujen lataamiseen.
Ruokakulut:
Ruokakulut katetaan yhteisestä venekassasta, johon kaikki osallistuvat tasapuolisesti. Veneessä ruoan pitää olla hyvää, mutta turhaa kikkailua kannattaa välttää. Nälkää ei tarvitse pelätä vaan varastot riittävät pitkäksikin aikaa. Kulujen määrä riippuu luonnollisesti siitä millaisia herkkuja miehistö haluaa syödä ja huomioon pitää myös ottaa lähtösataman yleinen hintataso, joka saattaa vaihdella. Uskoisin, että 15-20 eur per päivä on melko lähellä totuutta. Ravintolaillallisista tulevista kustannuksista vastaa kukin itse oman halunsa mukaan.
Ohjaaminen:
Jokainen pääsee ohjaamaan venettä niin paljon kuin haluaa ja jaksaa. Panaceassa on autopilotti eli sähköllä toimiva automaattiohjaus. Lisäksi veneessä on tuuliperäsin alias Tuulikki eli laite, joka pitää veneen suunnan vakiona tuulen suuntaan nähden. Se ei vie sähköä ja toimii hienosti lähes kelillä kuin kelillä.
Veneestä:
Panacea on rakennettu aikana, jolloin kaikki ylimitoitettiin roimasti. Tuloksena on erittäin järeä konstruktio, joka sopii hyvin avomeripurjehdukseen. Rungon muoto (syvä V-pohja) tekee purjehduksesta mukavaa isossakin aallokossa. Kölissä on painoa 10.000 kiloa (lyijyä). Masto on järeää tekoa ja se kantaa hienosti kookkaat purjeet; keulapurje 115 m², isopurje 70 m2 (uusi isopurje tilattu). Lisäksi Panaceassa on toinen keulapurje ja 300 m2 spinaakkeri eli pallopurje.
Omat punkat:
Kaikille miehistön jäsenille on oma punkka ja paikka omien tavaroiden säilyttämiselle. Purjehdittaessa nukkumapaikka voi muuttua kallistusasteen tai aallokon vuoksi. Ulkona istumakaukalossa nukkuminen on suosittua, koska ilma on raikasta ja stand by vahdissa olevat ovat jo valmiiksi kannella. Jos merisairaus iskee, on kansi oikea paikka.
Yöpurjehdus:
Pitkillä ylityksissä purjehditaan 24/7 jopa useita viikkoja kerrallaan. Karibialla matkat ovat lyhyempiä, mutta teemme kuitenkin 1-2 yöpurjehdusta, jotta saatte kokea sen hienouden.
Pyykkäys:
Pyykin peseminen on veneessä haasteellista. Purjehdittaessa pikkupyykkiä voi pestä merivedellä ja huuhdella makealla vedellä. Suuremmat pyykkäykset kannattaa jättää satamiin.
Karibian purjehdukset
s/y Panacealla
Karibian purjehduksiin sisältyy
- Majoituksen purjeveneessä
- Satamamaksut
- Dieselin ja sähkön
- Kaikki turvavälineet (myös paukkuliivit)
- Vuodevaatteet
- Pyyhkeet
- Kaasun
- Täysvakuutuksen veneelle
Lisämaksusta:
- Lennot haluamillesi päiville
- Hotellimajoitus ennen tai jälkeen purjehduksen
Hinnat eivät sisällä:
- Maakuljetuksia
- Ruokia ja juomia veneessä tai satamissa
Kipparina matkalla
Varaa matka
Lisätiedot
OnSail toimisto
info@onsail.fi
0300 870 522 (arkisin klo 10-16)
0,34 €/min + mpm
Kapteeni Tuomo Meretniemi
tuomo@clearsky.fi
+358 40 165 7655
Matka- ja maksuehdot:
Ennakkomaksu 800 €/hlö erääntyy 7 vuorokautta varauksesta. Loppumaksu erääntyy 4 kuukautta ennen lähtöä.
Tarkistathan, että sinulla on voimassa oleva matkavakuutus, joka sisältää peruutusturvan.
Tutustu yleisiin matkapaketti- sekä OnSailin erityisehtoihin.
Legit joille on vielä vapaita paikkoja
Legi 6 | 20.1. -28.1.2025 | BVI - Saba - St Barts - Anguilla - St Martin
Legi 6 | 20.1. -28.1.2025
BVI – Saba – St Barts – Anguilla – St Martin
Purjehdusreittimme alkaa British Virgin Islandsin (BVI) Tortolan Road Townista ja vie meidät läpi Karibian upeiden saarten. Reittimme vie meidät Alankomaiden hallinnoimalle Saban saarelle jylhiin tulivuorimaisemiin ja Ranskan viehättävälle St Bartsin saarelle, ja Anguillan (Yhdistyneen kuningaskunnat) saarelle. Saint-Martinilla paluusatamamme on Ranskan puolella sijaitseva Marina Fort Louis.
Legi 7 | 31.1. -8.2.2025 | St Martin - Anguilla - Saba - BVI
Legi 7 | 31.1. -8.2.2025
St Martin – Anguilla – Saba – BVI
Purjehdusreittimme alkaa Saint-Martinin ranskalaiselta puolelta, Marina Fort Louisista. Purjehdimme Anguillalle, joka on Yhdistyneen kuningaskunnan hallinnoima saari ja tunnettu rauhallisista hiekkarannoistaan. Matka jatkuu Alankomaiden hallinnoimalle Saballe. Purjehdus huipentuu British Virgin Islandsille (BVI), jossa paluusatamamme on Tortolassa, Road Townissa.
Legi 8 | 11.2-19.2 2025 | British Virgin Islands
Legi 8 | 11.2-19.2 2025
British Virgin Islands
Purjehdimme British Virgin Islandsin kauniilla vesillä, nauttien rauhallisista tuulista ja upeista maisemista, joissa vihreät kukkulat ja valkoiset hiekkarannat kohtaavat kirkkaan sinisen meren. Lempeät tuulet ja lyhyet välimatkat saarten välillä tekevät matkastamme miellyttävän ja vaivattoman. British Virgin Islands onkin todellinen purjehtijan paratiisi!
Legi 9 | 22.2-2.3 2025 | British Virgin Islands - Dominikaaninen tasavalta
Legi 9 | 22.2-2.3 2025
British Virgin Islands – Dominikaaninen tasavalta
Purjehdimme British Virgin Islandsista Dominikaaniseen tasavaltaan. British Virgin Islands tarjoaa rauhoittavia maisemia, vihreitä kukkuloita, kun taas Dominikaaninen tasavalta hurmaa eksoottisella kulttuurillaan ja eläväisyydellään. Paluumme suuntautuu Punta Canan Cap Cana Marinaan, joka tarjoaa erinomaiset palvelut ja mahdollisuuden nauttia Karibian kauneudesta vielä kerran.
Legi 10 | 4.3.25-12.3.25 | Dominikaaninen tasavalta - Turks & Caicos -saaret
Legi 10 | 4.3.25-12.3.25
Dominikaaninen tasavalta – Turks & Caicos -saaret
Purjehdimme Dominikaanisesta tasavallasta Turks & Caicos -saarille upeiden vesien halki. Turks & Caicos -saarten valkoiset hiekkarannat, kirkkaat turkoosit vedet, upea koralliriutta ja rauhallinen tunnelma tekevät niistä täydellisen paikan niin purjehdukseen kuin muuhunkin lomanviettoon. Legi päättyy upealle Providencialesin saarelle.
Legi 11 | 16.3.25-24.3.25 | Turks & Caicos -saarilta Bahamalle
Legi 11 | 16.3.25-24.3.25
Turks & Caicos -saarilta Bahamalle
Purjehdus Turks & Caicos -saarilta Bahamalle tarjoaa meille upeita näkymiä matkan varrella. Bahamasaarten kauniit maisemat vaihtelevat kristallinkirkkaista vesistä ja valkoisista hiekkarannoista värikkäisiin koralliriuttoihin, jotka houkuttelevat snorklaajia. Purjehtiminen Bahamilla on nautinnollista lempeiden tuulien ja suojaisien lahtien ansiosta. Legi päättyy Nassauhun, Bahamien vilkkaaseen pääkaupunkiin.
Legi 12 | 27.3.25-4.4.25 | Bahaman parhaat purjehdukset
Legi 12 | 27.3.25-4.4.25
Bahaman parhaat purjehdukset
Bahama koostuu yli 700 saaresta, joista vain noin 30 on asuttuja. Saaristo sijaitsee vain lyhyen matkan päässä Floridan rannikolta. Bahamien saarten monimuotoisuus ja kauniit maisemat tekevät siitä erinomaisen kohteen purjehdukselle. Saarten välinen matka on usein lyhyt, mikä mahdollistaa helpon siirtymisen eri kohteiden välillä. Lähtö- ja tulopaikkana toimii Nassau, Bahamasaarten pääkaupunki, joka tarjoaa erinomaiset palvelut.