Skip to main content

Karibian purjehdukset
s/y Panacealla

20.1.-27.3.2025 | 8-14 päivää/legi

Karibian purjehdukset suomalaisella s/y Panacealla

Panacean mukana pääset suurten ja tunnettujen Karibian saarten lisäksi pienille ja aidoille saarille, jonne pääsee vain veneellä. Purjehdus legendaarisella Swan 57 veneellä Karibian turkooseissa vesissä on ainutkertainen matka. Veneen päällikkönä toimii Tuomo Meretniemi.

Tilaa on vielä muutamalla hyvin erityyppisellä, kiehtovaa legillä. Mukana on leppoisia päiväpurjehduksia tarjoavia reittejä ja jopa lähemmäs 1000 merimailin legi! Kaikki legit on rakennettu siten, että niihin on mahdollista löytää fiksut lennot järkevin hinnoin. Valitse oma paikkasi tai kerää kaveriporukka ja seilaa ”omalla” Swanilla auringonlaskuun.

Matkalle voi osallistua gastipaikalle eli miehistön jäseneksi:

Voit varata gastipaikan veneeseen. Kullekin legille mahtuu mukaan kuusi gastia. Lisäksi veneessä on kapteeni Tuomo ja ammattitaitoinen perämies. Gastipaikalla purjehdukseen osallistutaan oman osaamisen ja kiinnostuksen mukaan. Mukaan voi ehdottomasti lähteä, vaikkei aikaisempaa kokemusta purjehtimisesta olisikaan, vaan oikea asenne ratkaisee.

Legit ovat kokonaiskestoltaan viikosta kahteen viikkoon. Aloitus- ja lopetuspäivistä pidetään kiinni, mutta muuten aikataulu ja reitti voivat vaihdella tuulien ja sääolosuhteiden mukaan. Kaikilla legeillä on myös vähintään 1 yöpurjehdus, jotta kaikki pääsevät varmasti kokemaan sen ainutlaatuisuuden!

Suomalainen Swan 57, s/y Panacea

Panacea on S&S Swan 57 -tyyppinen vene, joka on rakennettu Suomessa Nautorin telakalla vuonna 1981.  Vene on varustettu pitkiä avomeripurjehduksia varten ja varustukseen kuuluu mm. tutka, karttaplotteri, vedentekokone, aurinko- ja tuulisähkö, hydrogeneraattori ja pelastuslautta. Panacean on tehty mittavia huoltotöitä viiimeksi talven 2023 aikana. 

Pituus: 17,5 m Leveys: 4,8 m Uppouma 30 tn

Useita Swan 57 veneitä on osallistunut maailmanympäripurjehduskilpailuihin ja ”Atlantin yli” -tv-ohjelman vene on Panacean sisarvene. 

Mietityttääkö Karibialla purjehtiminen? Lue vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin sivun ylälaidasta löytyvältä välilehdeltä!

Totuus purjehduksesta suurilla merillä

Purjehdus suurilla merillä voi olla todella nautinnollista ja mahtavaa. Leppoisa myötätuuli kuljettaa aalloilla keinuvaa venettä kohti auringonlaskua ja paratiisisaaria. Joskus siis näin. Usein on kuitenkin niin, että aallokko on hankala, merisairaus iskee, tuuli tulee eri suunnasta kuin ennuste kertoi, joku asia veneessä on rikki ja tavarat lentelevät. Jos ymmärrät tämän ja haluat silti toteuttaa suuren unelmasi, toivotamme sinut mukaan Panacean miehistöön. 

Hienointa purjehduksessa on voittaa vaikeudet ja päästä paikkoihin, joihin harva ihminen pääsee käymään. Veneessä luonnettasi koetellaan, mutta palkinnoksi saat ainutlaatuisia kokemuksia, jotka säilyvät ikuisesti. 

Mitä matkan hintaan sisältyy?

Tässä vastauksia esiin tulleisiin kysymyksiin Karibian purjehdukselle lähteville.

Aikataulut:

Kuten tiedämme, merellä matkan tahdin määrää tuuli ja aallokko. Tämä tarkoittaa, että kaikkiin aikatauluihin ja suunnitelmiin pitää voida suhtautua joustavasti. Legien kestoon on jo laskettu mukaan tietty määrä odottelua, mutta huonon tsägän sattuessa joku matkan varrella olevista kohteista voi jäädä väliin. Ongelmia syntyy yleensä silloin, kun on “pakko” lähteä merelle jonkun ulkoisen tekijän takia (esim lento). Luonnollisesti legit pyritään toteuttamaan suunnitelman mukaisesti, mutta koskaan ei tiedä ja päätöksiä tehdään aina turvallisuus edellä. Purjehduksen päättymisajankohdasta pidämme luonnollisesti kiinni paluulentojen vuoksi.

Omat varusteet:

Kaikki turvallisuuteen liittyvät varusteet tulevat veneen puolesta (pelastusliivit ja turvavaljaat). Mukaan on hyvä ottaa omat purjehdusvaatteet ja lämmin välikerros, koska joskus yöt ovat märkiä ja kylmiä tropiikissakin. Yhteen suureen ja pehmeään varustekassiin mahtuu kaikki tarvittava. Panaceassa on kaikille petivaatteet ja pyyhkeet.

Turvallisuus:

Kaikissa päätöksissä turvallisuus on aina ensimmäinen kriteeri. Tärkeimmät päätökset tehdään yleensä jo ennen varsinaista purjehdusta. Hyvä reittivalinta, ajankohta ja oikeiden sääikkunoiden valinta tekee purjehduksesta mukavaa ja turvallista. Koko miehistön kanssa käydään turvakoulutus, ennen matkaan lähtöä. Purjehdittaessa kaikilla kannella olevilla henkilöillä on aina pelastusliivit päällä ja tarvittaessa (ja öisin) turvavaljaat. Kaikkiin manöövereihin osallistuu aina vähintään kaksi henkilöä. Alkoholin suhteen Panaceassa on nollatoleranssi purjehduksen aikana. Satamassa viiniä ja gintonicia saa luonnollisesti nauttia sivistyneesti:) Emme lähtökohtaisesti purjehdi alueilla, joissa merirosvousta on havaittu. Karibialla varsinaista merirosvousta ei ole esiintynyt, mutta normaalia varovaisuutta kannattaasielläkin noudattaa. Seuraamme myös laajoja verkostoja, joiden kautta saamme ajantasaista tietoa tilanteiden kehittymisestä. Panaceassa on pahimman varalle pelastuslautta ja EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon), jonka avulla apua voi hälyttää vaikka keskellä valtamerta.

Yhteydet:

Normaali mobiiliverkko ei toimi merellä rannikkoalueita lukuunottamatta. Alusten väliseen kommunikaatioon käytetään VHF-radiota ja satellittipuhelin toimii avomerellä puheluihin ja mm. Sääennusteiden lataamiseen. Tulemme lähettämään säännöllisesti satelliittipuhelimen kautta viestiä Panacean “maaorganisaatiolle” joka välittää viestit haluamillenne henkilöille. Yleisestivoi sanoa, että yhteydet heikkenevät huomattavasti, menet sitten minne tahansa Suomen ulkopuolelle.

Vakuutukset:

Panacea on vakuutettu ja vakuutus kattaa veneelle tai miehistölle koituvat vahingot purjehduksen aikana. Suosittelemme kuitenkin oman vakuutuksen ottamista, joka kattaa myös purjehduksen ulkopuoliset ajat.

Miehistön kokoonpano:

Veneen toiminnasta vastaa kaikessa mielessä kapteeni eli Tuomo. Apuna on perämies/nainen, jolla on vahva purjehdustausta. Jompikumpi näistä henkilöistä on aina vahdissa päällikkönä. Lisäksi jokaiselle legille otetaan kuusi henkilöä miehistöpaikoille.

Mistä ruokaa:

Ruokaostokset eli bunkraus tehdään lähtösatamassa yhteisesti sovitun suunnitelman mukaan. Perustarvikkeita on veneessä aina riittävästi useiksi viikoiksi (kuukausiksi). Kaikki osallistuvat vuorollaan keittiötöihin (mm. ruoanlaitto ja tiskaus). Veneessä kokataan aamupala, lounas ja illallinen. Välipaloja on saatavilla aina tarpeen mukaan. Tuoreen leivän loppuessa leivomme päivittäin leipää, pullaa jne.

Mistä vettä:

Panaceassa on 1000 litran vesitankit (4 kpl) sekä 200 litraa varavarasto vettä. Lisää vettä saadaan vedentekokoneen avulla tai satamissa. Veden kulutusta on veneessä aina pakko säännöstellä ja on hyvä varautua suihkutteluun suolavedellä. Makeaa vettä käytetään lähinnä juotavaksi ja ruoanlaittoon. Uskokaa tai älkää, mutta suolavesisuihkuihin tottuu nopeasti:)

Mistä sähköä:

Sähköä saadaan akkuihin päivällä suurista aurinkopaneeleista ja 24/7 vesivoimasta sähkömoottorin (Oceanvolt) kautta. Lisäksi Panaceassa on tuuligeneraattori, josta on apua lähinnä tuulisissa ankkuripaikoissa. Jos on ihan pakko (harvoin) niin käytetään konetta akkujen lataamiseen.

Ruokakulut:

Ruokakulut katetaan yhteisestä venekassasta, johon kaikki osallistuvat tasapuolisesti. Veneessä ruoan pitää olla hyvää, mutta turhaa kikkailua kannattaa välttää. Nälkää ei tarvitse pelätä vaan varastot riittävät pitkäksikin aikaa. Kulujen määrä riippuu luonnollisesti siitä millaisia herkkuja miehistö haluaa syödä ja huomioon pitää myös ottaa lähtösataman yleinen hintataso, joka saattaa vaihdella. Uskoisin, että 15-20 eur per päivä on melko lähellä totuutta. Ravintolaillallisista tulevista kustannuksista vastaa kukin itse oman halunsa mukaan.

Ohjaaminen:

Jokainen pääsee ohjaamaan venettä niin paljon kuin haluaa ja jaksaa. Panaceassa on autopilotti eli sähköllä toimiva automaattiohjaus. Lisäksi veneessä on tuuliperäsin alias Tuulikki eli laite, joka pitää veneen suunnan vakiona tuulen suuntaan nähden. Se ei vie sähköä ja toimii hienosti lähes kelillä kuin kelillä.

Veneestä:

Panacea on rakennettu aikana, jolloin kaikki ylimitoitettiin roimasti. Tuloksena on erittäin järeä konstruktio, joka sopii hyvin avomeripurjehdukseen. Rungon muoto (syvä V-pohja) tekee purjehduksesta mukavaa isossakin aallokossa. Kölissä on painoa 10.000 kiloa (lyijyä). Masto on järeää tekoa ja se kantaa hienosti kookkaat purjeet; keulapurje 115 m², isopurje 70 m2 (uusi isopurje tilattu). Lisäksi Panaceassa on toinen keulapurje ja 300 m2 spinaakkeri eli pallopurje.

Omat punkat:

Kaikille miehistön jäsenille on oma punkka ja paikka omien tavaroiden säilyttämiselle. Punkat ovat pääsääntöisesti kerrossänkyjä, ei niinkään parivuoteita, kuten usein Välimeren vuokraveneissä. Purjehdittaessa nukkumapaikka voi muuttua kallistusasteen tai aallokon vuoksi. Ulkona istumakaukalossa nukkuminen on suosittua, koska ilma on raikasta ja stand by vahdissa olevat ovat jo valmiiksi kannella. Jos merisairaus iskee, on kansi oikea paikka.

Yöpurjehdus:

Pitkillä ylityksissä purjehditaan 24/7 jopa useita viikkoja kerrallaan. Karibialla matkat ovat lyhyempiä, mutta teemme kuitenkin 1-2 yöpurjehdusta, jotta saatte kokea sen hienouden.

Pyykkäys:

Pyykin peseminen on veneessä haasteellista. Purjehdittaessa pikkupyykkiä voi pestä merivedellä ja huuhdella makealla vedellä. Suuremmat pyykkäykset kannattaa jättää satamiin.

Matkan hintaan 1690 € kuuluu miehistöpaikka s/y Panaceassa. Tämä sisältää kaiken veneen liikkumiseen ja purjehdukseen liittyvät kustannukset (satamamaksut, polttoaineet jne.) Ruokakustannukset katetaan yhteisestä venekassasta, johon kaikki osallistuvat tasapuolisesti.
Voit hoitaa muut matkaan liittyvät varaukset joko omatoimisesti, tai halutessasi varaamme sinulle toiveidesi mukaiset lennot ja hotellit.
Kun tilaat OnSaililta sekä lennot/hotellit että miehistöpaikan Panacealta, on kyseessä matkapaketti. Tällöin sinulla on matkapakettilain mukainen turva, ja OnSail on vastuussa kaikista matkaan kuuluvista palveluista.

Karibian purjehdukset
s/y Panacealla

Karibian purjehduksiin sisältyy

  • Majoituksen purjeveneessä
  • Satamamaksut
  • Dieselin ja sähkön
  • Kaikki turvavälineet (myös paukkuliivit)
  • Vuodevaatteet
  • Pyyhkeet
  • Kaasun
  • Täysvakuutuksen veneelle

Lisämaksusta:

  • Lennot haluamillesi päiville
  • Hotellimajoitus ennen tai jälkeen purjehduksen

Hinnat eivät sisällä:

  • Maakuljetuksia
  • Ruokia ja juomia veneessä tai satamissa

Kipparina matkalla

Panacean omistaja ja päällikkö

Tuomo Meretniemi

Panacean päällikkönä toimii kokenut maailmanympäripurjehtija Tuomo Meretniemi.

Tuomo on kipparoinut Panacean Väimereltä Uuteen-Seelantiin ja sieltä edelleen Intian valtameren halki Etelä-Afrikkaan ja Atlantin yli Karibialle. Tuomo on opettanut purjehdusta Suomessa ja Yhdysvalloissa, tehnyt töitä purjeneulojana sekä purjehtinut kilpaa rata- ja avomeriveneillä. Hän on toiminut pitkään matkailualalla ja järjestänyt purjehdusmatkoja eri puolille maailmaa. Hänellä on vuokraveneen kuljettajakirja (kv-huviveneenkuljettajakirja, VHF-lupakirja ja ensiapukurssi). Hän on suorittanut Meriturvan pelastautumiskurssin ja hän toimii vapaaehtoisena Kemiönsaaren Meripelastajissa.

Olet erittäin tervetullut mukaan. Purjehdustaitoa et tarvitse, oikea asenne riittää

- Tuomo, veneen kippari

Kaikilla legeillä toteutetaan myös unohtumaton yöpurjehdus!

Voit liittää matkaasi lennot haluamillasi päivämäärillä ja lomailla juuri sopivan verran!

Varaa matka

Valitettavasti yhtään matkaa ei löytynyt.

Lisätiedot

OnSail toimisto
info@onsail.fi
0300 870 522 (arkisin klo 10-16)
0,34 €/min + mpm

Kapteeni Tuomo Meretniemi
tuomo@clearsky.fi
+358 40 165 7655

Matka- ja maksuehdot:

Ennakkomaksu 800 €/hlö erääntyy 7 vuorokautta varauksesta. Loppumaksu erääntyy 4 kuukautta ennen lähtöä.

Tarkistathan, että sinulla on voimassa oleva matkavakuutus, joka sisältää peruutusturvan.

Tutustu yleisiin matkapaketti- sekä OnSailin erityisehtoihin.

Yleiset matkapakettiehdot OnSailin erityisehdot

Legit 6-12

Legi 6 | 20.1. -28.1.2025 | BVI - Saba - St Barts - Anguilla - St Martin

Legi 6 | 20.1. -28.1.2025
Brittiläiset Neitsytsaaret – Saba – St Barts – Anguilla – St Martin

Purjehdusreittimme alkaa Brittiläisten Neitsytsaarien (BVI) Tortolan Road Townista ja vie meidät läpi Karibian upeiden saarten. Reittimme vie meidät Alankomaiden hallinnoimalle Saban saarelle jylhiin tulivuorimaisemiin ja Ranskan viehättävälle St Bartsin saarelle, ja Anguillan (Yhdistyneen kuningaskunnat) saarelle.

Lähtösatama: Road Town, Tortola
Paluusatama:
Marina Fort Louis, St. Martin
Lentokenttä BVI:llä: Terrance B. Lettsome EIS (11 km satamaan)
Lentokenttä Sint Maartenilla:
Prinsessa Julianan lentoasema SXM (6 km satamaan)

Valitettavasti yhtään matkaa ei löytynyt.

Legi 7 | TÄYNNÄ! | 31.1. -8.2.2025 | St Martin - Anguilla - Saba - BVI

Legi 7 | 31.1. -8.2.2025
St Martin – Anguilla – Saba – Brittiläiset Neitsytsaaret

Purjehdusreittimme alkaa Saint-Martinin ranskalaiselta puolelta, Marina Fort Louisista. Purjehdimme Anguillalle, joka on Yhdistyneen kuningaskunnan hallinnoima saari ja tunnettu rauhallisista hiekkarannoistaan. Matka jatkuu Alankomaiden hallinnoimalle Saballe. Purjehdus huipentuu British Virgin Islandsille (BVI), jossa paluusatamamme on Tortolassa, Road Townissa.

Lähtösatama: Marina Fort Louis, St. Martin
Paluusatama:
Road Town, Tortola
Lentokenttä Sint Maartenilla:
Prinsessa Julianan lentoasema SXM (6 km satamaan)
Lentokenttä BVI:llä: Terrance B. Lettsome EIS (11 km satamaan)

Valitettavasti yhtään matkaa ei löytynyt.

Legi 9 | 14.2-22.2.2025 | St.Martin - Antigua - Dominica - Martinique

Legi 9 | 14.2-22.2.2025
St.Martin – Antigua – Dominica – Martinique

Purjehdus alkaa monipuoliselta St.Martinin saarelta, josta puolet on Ranskan ja puolet Alankomaiden hallussa. Matkamme kulkee kauniita reittejä Antiguan ja Dominican kautta aina tulivuorisaari Martiniquelle saakka.

Lähtösatama: Marina Fort Louis, St. Martin
Paluusatama:
Le Marin, Martinique
Lentokenttä Sint Maartenilla:
Prinsessa Julianan lentoasema SXM (6 km satamaan)
Lentokenttä Martiniquella: Martinique Aimé Césaire FDF (30 km satamaan)

Valitettavasti yhtään matkaa ei löytynyt.

Legi 10 | 25.2.25-5.3.25 | Martinique - Guadeloupe - Antigua - St. Martin

Legi 10 | 25.2.-5.3.2025
Martinique – Guadeloupe – Antigua – St. Martin

Purjehdimme Martiniquesta St.Martiniin käyden välissä myös Guadeloupessa ja Antigualla

Lähtösatama: Le Marin, Martinique
Paluusatama: Marina Fort Louis, St. Martin
Lentokenttä Martiniquella: Martinique Aimé Césaire FDF (30 km satamaan)
Lentokenttä Sint Maartenilla:
Prinsessa Julianan lentoasema SXM (6 km satamaan)

Valitettavasti yhtään matkaa ei löytynyt.

Legi 11 | 9.3.25-22.3.25 | St. Martin - Turks & Caicos - Bahamas

Legi 11 | 9.-22.3.2025
St. Martin – Turks & Caicos – Bahamas

Purjehdus St.Martinilta Turks & Caicos -saarille ja sieltä yhä Bahamalle tarjoaa meille upeita näkymiä lähes kahden viikon matkan varrella. Bahamasaarten kauniit maisemat vaihtelevat kristallinkirkkaista vesistä ja valkoisista hiekkarannoista värikkäisiin koralliriuttoihin, jotka houkuttelevat snorklaajia. Purjehtiminen Bahamilla on nautinnollista lempeiden tuulien ja suojaisien lahtien ansiosta. Legi päättyy Nassauhun, Bahaman vilkkaaseen pääkaupunkiin.

Lähtösatama: Marina Fort Louis, St. Martin
Paluusatama:
Nassau Yacht Haven Marina, Nassau
Lentokenttä Sint Maartenilla:
Prinsessa Julianan lentoasema SXM (6 km satamaan)
Lentokenttä Bahamalla: Lynden Pindling NAS (20 km satamaan)

Valitettavasti yhtään matkaa ei löytynyt.

Legi 12 | 27.3.25-4.4.25 | Bahaman parhaat purjehdukset

Legi 12 | 27.3.-4.4.2025
Bahaman parhaat purjehdukset

Bahama koostuu yli 700 saaresta, joista vain noin 30 on asuttuja. Saaristo sijaitsee vain lyhyen matkan päässä Floridan rannikolta. Bahamien saarten monimuotoisuus ja kauniit maisemat tekevät siitä erinomaisen kohteen purjehdukselle. Saarten välinen matka on usein lyhyt, mikä mahdollistaa helpon siirtymisen eri kohteiden välillä. Lähtö- ja tulopaikkana toimii Nassau, Bahamasaarten pääkaupunki, joka tarjoaa erinomaiset palvelut.

Lähtösatama:Nassau Yacht Haven Marina, Nassau
Paluusatama:
Nassau Yacht Haven Marina, Nassau
Lentokenttä Bahamalla: Lynden Pindling NAS (20 km satamaan)

Valitettavasti yhtään matkaa ei löytynyt.